Przemyślane zaopatrzenie kwiaciarni

W sklepach, które handlują produktami, które szybko się psują umiejętność dobrego planowania i robienie właściwych ilości zapasów jest bardzo ważna. Zadanie to jest tym trudniejsze, jeżeli mamy do czynienia z produktami, których cechą charakterystyczną jest sezonowość.

Kwiaty

Wśród sklepów, które mają takie właśnie problemy należą między innymi kwiaciarnie. Wszyscy doskonale wiemy, że kwiaty tracą świeżość wyjątkowo szybko. Z pewnością ich szybko przemijająca uroda jest powodem, dla którego większość z nas lubi być nimi obdarowywana. Z drugiej zaś strony zrobimy bardzo wiele, aby ich urodę zatrzymać, jak najdłużej. Kwiaciarnia, które nie chce generować dużych strat, nie może zamawiać dużych ilości towaru.

Kwiaty, które nie zostaną sprzedane w przeciągu trzech, czterech dni, zwiędną i trzeba je będzie wyrzucić. Ale, jeśli zamówimy zbyt mało kwiatów, część klientów będzie musiała odejść nie zrobiwszy zakupów. Takich klientów przejmie konkurencja; być może nigdy już nie powrócą. Poniesiemy więc podwójną stratę: stracimy klientów i towar.

Sprzedaż kwiatów

Kwiaty na zamówienie

Są takie okresy w ciągu roku, kiedy zainteresowanie kupnem kwiatów znacząco rośnie. To dni popularnych imienin, cieszące się popularnością walentynki, ale również takie święta, jak Dzień Nauczyciela, czy Dzień Matki. Wzrost sprzedaży trwa zaledwie jeden dzień, ale w te dni kwiaciarnia może osiągnąć bardzo duże zyski. Z drugiej jednak strony są to dni, w których właściciele kwiaciarni ponoszą równie duże ryzyko. Jeżeli nie trafią z ilością zamówionego towaru, ich straty mogą być tak duże, że firma zacznie chylić się ku upadkowi. Przetrwanie porażki może być bardzo trudne, jeśli wręcz niemożliwe. Z czasem jednak uda nam się nabrać doświadczenia w zamawianiu właściwych ilości towaru.

Sezonowość sprzedaży ma charakter powtarzalny, nie ma pomiędzy nimi większych różnic. Różnią się one jedynie niewielkim stopniem stałego wzrostu sprzedaży, który odnotowuje cały rynek kwiaciarski. Jeżeli założymy, że w stosunku do analogicznego okresu w minionym roku, nasza sprzedaż wzrośnie o 10 procent, to możemy mieć pewność, że pozostałe okresy będą stosunkowo bezpieczne. Osoby początkujące w kwietnym biznesie powinny zatrudnić kwiaciarza z dużym doświadczeniem.

Jacek Biskupek

Redakcja glasser.net.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Obszerna wiedza z dziedziny florystycznej.

Jak odpowiednio prowadzić kwiaciarnię?
Jak odnieść sukces w biznesie florystycznym?
Skąd zamawiane są najlepsze kwiaty?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.